Carregant Esdeveniments

LLOC DE SORTIDA
Palau Reial (metro linia 3) a les 9h

DESCRIPCIÓ GENERAL
El massís de Vignemale, com és conegut internacionalment, o Comachibosa, nom donat pels aragonesos, és el quart més important, si considerem l´alçada màxima assolida, de la serralada pirinenca, només per darrere de la Maladeta, el Possets i el Mont Perdut.
El massís té en el pic de Vignemale, de 3.298 metres, el seu cim més alt. Però n´hi ha una desena més que superen els 3.000 metres, com el Petit Vignemale, el Tapou, el Monferrat, el Cerbillona o el Chausenque, tots disposats en semicercle al voltant d´una alta conca ocupada per la Glacera d´Ossoue, la més important dels Pirineus.
Pel sud, al costat aragonès, hi ha la vall de Bujaruelo, sense cap refugi que permeti un accés còmode al massís, però al mateix temps, solitària i verge gràcies al seu relatiu aïllament.
Pel costat francès, les valls de Gaube, disposada de sud a nord, i la d´Ossoue, d´oest a est, són els altres accessos al massís. L´existència del refugi de Bayssellance, el més alt entre els guardats de tot el Pirineu, ben a prop del coll que separa les dues valls, fa que aquest refugi sigui el punt de partida de gairebé totes les ascencions.

OBJECTIU
L´objectiu de la sortida és poder fer el tomb al massís del Vignemale dormint en diferents refugis de muntanya. No es contempla la pujada al Vignemale a causa de l´existència de la glacera que obliga a tenir uns coneixements tècnics determinats. Però pujarem el Petit Vignemale, com a consolació, que és un tres mil fàcil i que permet de veure la glacera des d´una posició privilegiada.
La volta al massís pròpiament dita, es podria fer en tres dies, o en dos si la forma física fos excel•lent (un dia pel Kilian Jornet). S´allarga per l´oest per a poder visitar aprofitant l´avinentesa altres indrets recomanables d´aquesta contrada pirinenca. Aquests llocs serien el Pont d´Espagne i les seues cascades, el llac de Gaube, la vall d´Arratille, l´indret del Pla de la Gole, els estanys de Cambalès, la conca de l´estany de Respomuso i Campoplano sota el Balaitous amb tots els curiosos cims piramidals que envolten els estanys i l´Alta vall de l´Ara.

DIFICULTAT
És una travessa d´alta muntanya i requereix de certs coneixements així com una fortalesa física determinada. Tot i això, no es caracteritza per una excessiva dificultat o per l´existència de trams tècnics. Tot el recorregut es fa per camins fressats que uneixen els diferents refugis i la màxima dificultat són els desnivells acumulats que cal superar. Es pot afirmar que es tracta d´una sortida apta per a tots aquells que tenen una experència en recórrer el Pirineu alpí.

CALENDARI:

Dissabte, 3 d’agost
Anirem amb els vehicles particulars fins el poble de Torla, a la vall de Broto, seguint l´A2 fins a Lleida, l´A22 fins a Barbastre, l´A138 fins Aínsa, la N-260 fins a Fiscal i finalment la carretera local que remunta la vall de l´Ara fins Torla. Aparcarem al poble i farem una caminada de dues hores i una pujada de gairebé 500 metres fins l´ermita de Santa Ana, entre boscos de pi roig i avellaner, on dinarem. Baixarem pel mateix camí. Seran 7 km. de caminada entre pujada i baixada. Un cop dinats, agafarem els cotxes a Torla (es pot visitar el poble i fer un beure o un cafetó) i continuarem cap al nord deixant a mà esquerra la carretera d´Ordesa fins arribar al càmping Valle de Bujaruelo.

Diumenge, 4 d’agost, ALBERG BUJARUELO-REFUGI BAYSSELLANCE
Sinopsi: aquesta primera etapa és la més dura, pel desnivell a superar en dos trams. Ens durà al vessant nord dels Pirineus, sota la imponent massa del Vinyamala o Comachibosa.
Travessarem el riu pel Puente de los Avetos i agafarem el GR-11 cap a l´esquerra, vall amunt, endinsant-nos primer al congost de Bujaruelo i després arribant a l´ermita de Bujaruelo. Aquest tram es pot fer també amb vehicle per pista (cal consultar si és adequat d´aparcar allà i deixar els cotxes més d´una setmana allí. Hi ha un càmping municipal lliure).
A Bujaruelo (1.338 m.) deixem el GR-11 i cap a la dreta agafarem el camí que mena cap a Cauterets enfilant-se ràpidament pel vessant boscós. Després d´un començament dur, la pujada es fa més suau, prendrem un trencall a l´esquerra i travessarem el torrent. Trobarem una cabana (1.680 m.) i per un camí menys marcat seguirem cap al nord per la vora del barranc. Al cap d´una estona el camí tornarà a fer-se molt costerut i s´allunyarà del curs del barranc per després planejant arribar a l´estany de Bernatuara (2.306 m.). Ben proper hi ha el port fronterer de Bernatuara (2.338 m.).
Baixarem tot seguit cap al proper Pla de la Coume i seguirem per la Vall de la Canau fins la cabana de Lourdes (1.947 m.), on trobarem el GR-10 francès, que seguirem fins el refugi. El seguirem cap a l´esquerra –oest- i baixarem fins al fons de la vall, on hi ha l´embassament d´Ossoue (1.834 m.). El camí va planer per la vora del riu Gave d´Ossoue en un primer moment. Però aviat començarem a elevar-nos amb decisió sobre la vall, i les vistes es faran cada cop més superbes. A una cota relativament baixa passarem pels ponts de neu, unes canals on les allaus de l´hivern i la primavera provoquen unes grans congestes que cal travessar, però sense cap dificultat especial.Una dura pujada, amb marrades freqüents, i amb gairebé cada any restes d´allaus, ens durà fins el refugi de Bayssellance (2.661 m.), el més alt entre els guardats del Pirineu. Poc abans d´arribar al refugi, trobarem vora el camí les coves Bellevue.
Altimetria: 1338>2338>1834>2.661 +1.800 -500
Dificultat: ***** per la llargada i el final en llarga costa.
Distància: 16,8 km.
Temps: entre vuit i deu hores.
Aigua: En trobarem al llarg del recorregut.
Àpats: l´esmorzar seria bo fer-lo a l´estany de Bernatuara. El dinar en algun indret adequat de la llarga pujada final.

Dilluns, 5 d’agost, REFUGI BAYSSELLANCE-REFUGI OULETTES DE GAUBE
Sinopsi: Aquesta segona etapa és curta i a més de baixada. Per donar-li alicient, ascendirem a un 3.000, concretament al Petit Vignemale, que ens permetrà gaudir d´horitzons dilatats, de la vista del llac de Gaube i de la glacera d´Ossoue als nostres peus.
Sortirem del refugi de Bayssellance (2.661 m.) seguint el GR-10 que puja per un fàcil camí fins el proper coll de l´Hourquette d´Oussoue (2.734 m.), sempre per un paisatge desolat, de només terra i pedra a causa de l´alçada. Al coll deixarem el GR i ens enfilarem cap al sud seguint el serrat per terreny còmode fins arribar al cim (3.032 m.), amb excel•lents vistes de la glacera als nostres peus, la més gran del Pirineu, la vall de Gaube amb el seu estany, i dels cims del Pirineu central.
Tornarem al coll de l´Hourquette d´Oussoue (2.734 m.). Continuarem pel GR-10 que baixa cap a la vall de Gaube. Trobarem a mig camí els estanys d´Araillé (2.453 m.). Finalment, arribarem al refugi de les Oulettes de Gaube, construït al fons de la vall (2.151 m.).
L´ascensió al cim serà voluntària. Qui no vulgui fer-la, podrà esperar-se al coll fins que el grup torni, o bé baixar pel camí que no té pèrdua fins els estanys d´Araillé.
Si hi ha temps, a la tarda sense les motxilles es pot anar fins la glacera de les Oulettes, propera al refugi.
Altimetria: 2.661>2.734>3.032>2.151
Dificultat: ***
Distància: 4,7 km sense el cim. 6,2 km fent el cim.
Temps: entre cinc i sis hores fent el cim. Tres o quatre hores no fent-lo.
Aigua: Caldrà portar-ne. Només n´hi haurà amb seguretat al darrer tram, entre els estanys i el refugi.
Àpats: esmorzar al cim, dinar als estanys d´Araillé.

Dimarts, 6 d’agost, REFUGI OULETTES DE GAUBE-REFUGI WALLON O MARCADAU,
Sinopsi: aquesta etapa seguint l´Alta ruta pirinenca ens durà pel circ de l´Ara i per la bonica vall d´Arratille.
Sortirem del refugi de les Oulettes de Gaube (2.151 m.) cap a l´oest per enfilar només començar el Puerto de los Mulos (2.591 m.), que ens farà entrar al circ de l´Ara, lloc de naixença del salvatge riu pirinenc.
Passat el port, baixarem un tram fins arribar a una cruïlla (2.402 m.), on deixarem a l´esquerra el camí que davalla cap al fons de la vall, per prendre el que tirà dret cap a l´oest per enfilar-se al coll d´Arratille (2.528 m.), on tornarem a entrar a França.
Vora el port, hi ha l´estany del coll d ´Arratille (2.501 m.). Una primera baixada ens durà a l´estany d´Arratille (2.247 m.). Una segona baixada, ja entre pins, ens situarà al fons de la vall solcada per la gave d´Arratille, i per un camí més planer arribarem al pla de la Gole (1.823 m.), on trobarem el camí que puja de Cauterets. L´agafarem cap a la dreta fins arribar al proper refugi de Wallon-Marcadau. (1.865 m.).
Altimetria: 2.151>2.591>2.402>2.528>1.823>1.865 +800 -900
Dificultat: **** Clàssica etapa d´alta muntanya, però sempre per camí evident.
Distància: 9,6 km.
Temps: unes vuit hores
Aigua: Al començament i a la vall d´Arratille.
Àpats: esmorzar al puerto de las Mulas, dinar a l´estany d´Arratille.

Dimecres, 7 d’agost, VISITA AL PONT D´ESPAGNE I AL LLAC DE GAUBE,
Sinopsi: Romandrem dues nits al refugi de Wallon per poder visitar dos indrets emblemàtics del Pirineu francès: el Pont d´Espagne i el lla de Gaube.
Sortirem del refugi Wallon (1.865 m.) pel camí que davalla lentament seguint el riu, entrant aviat al bosc. El camí no s´allunya mai gaire del riu. Al pont d´Estaunqué (1.712 m.), passarem a la riba oposada, i sempre entre el bosc, deixarem apartada la llera per esquivar un turó. Una curta però apreciable baixada ens durà al pont du Cayan (1.630 m.), on hi arriba una pista precària i on es pot optar per recórrer la vall per qualsevol de les dues ribes. Optarem per no canviar de riba, seguint la pista, que alterna espais de prats amb espais de bosc. Deixarem el camí que travessa el riu i comunica amb el refugi del Clot i després deixarem a mà dreta la telecadira de Gaube. Poc després arribarem al Pont d´Espagne (1.475 m.), amb la seua cabalosa cascada. Allà agafarem el camí que entre el bosc s´endinsa per la vall de Gaube. En un planell trobarem el llac des Huats (1.666 m.), envoltat per una frondosa vegetació. Després, el camí, per un terreny més obert, que alterna prats i boscos, ens durà fins la riba del llac de Gaube (1.731 m.), del qual es gaudeix d´una panoràmica superba de tota la vall de Gaube amb el Vignemale al fons. Tornarem per la pista que planeja pel vessant herbós occidental de la vall. Després d´entrar en un bosc esclarissat, arribarem al cap del telecadira. Per la pista, podrem baixar fins el camí que puja per la vall de Marcadau (1.551 m.). El seguirem amunt fins el proper pont que condueix a mà dreta fins el refugi del Clot (1.552 m.), on anirem. El camí continua després per bucòlics prats, des d´on s´albira el riu i els seus meandres, fins arribar al Pont de Cayan (1.630 m.). Aquí creuarem el riu i enllaçarem amb la ruta de sortida que ens durà fins el refugi de Wallon (1.865 m.)

Dijous, 8 d’agost, REFUGI WALLON O MARCADAU-REFUGI RESPOMUSO
Sinopsi: Aquesta etapa, moderadament llarga però sense grans dificultats, més enllà del terreny d´alta muntanya, ens atansarà a la zona de Cambalès, plapada d´estanys.
Sortirem del refugi de Wallon-Marcadau (1.865 m.) enfilant-nos cap al nord tot seguint l´Alta Ruta Pirinenca fins arribar al Pé-deth-Malh (2.053 m.), on deixarem a la dreta el camí que puja cap al lac Nère i iniciarem un tram de camí més planer. Després d´una altra pujada començarem a albirar els primers estanys d´Opale al sud, per poc després arribar als primers estanys de Cambalès. L´estany gran de Cambalès (2.340 m.) se situa al bell mig de la conca. Passat aquest estany, el camí puja suaument cap al coll, amb un darrer tram més costerut i pedregós.
Superat el coll de Cambalès (2.702 m.), el camí baixa per terreny pedregós perdent més de 200 metres d´alçada per després girar a l´esquerra i perdre alçada suaument fins arribar al coll de Peyre-Saint-Martin (2.295 m.), punt fronterer.
Per un terreny herbós, baixarem fins l´estany de Campoplano (2.152 m.). Deixat enrere l´estany, trobem el GR-11, que seguirem direcció oest fins al refugi de Respomuso (2.202 m.), situat sobre l´estany homònim, i envoltat de muntanyes de formes suggerents.
Altimetria: 1.865>2.702>2.295>2.200 +1.100 -800
Distància: 12 km.
Temps: entre set i vuit hores de marxa efectiva
Aigua: Se´n troba excepte a la part central del recorregut.

Divendres, 9 d’agost, REFUGI RESPOMUSO-REFUGI BACHIMAÑA
Sinopsi: Íntegrament a la cara sud del Pirineu, i per tant, en territori espanyol, significarà el retorn cap a Bujaruelo i per tant la marxa cap a l´est.
Sortirem del refugi de Respomuso (2.202 m.) pel GR-11 fent a la inversa el camí del dia anterior. Abans d´arribar a l´estany de Campoplano, creuarem el riu i començarem a ascendir cap al sud per la petita vall de Llena Cantal. Trobarem després d´un tram de pujada més forta, l´estany de Llena Cantal (2.448 m.) per després tornar a guanyar alçada penosament fins arribar al coll de Terrabay (2.782 m.), amb vista de l´estany homònim proper per sota del camí però sense atènyer la riba. Ens dirigirem a mitja vessant cap al coll del Infierno (2.721 m.).
Començarà la baixada primer accentuada i després més suau fins arribar al planell on hi ha els estanys Azules (2.409 m.). Després continuarem baixant fins arribar a la conca on se situa l´estany de Bachimaña Alto (2.205 m.). Seguirem cap al sud tota la seua riba occidental, i arribats a la sortida d´aigües, creuarem el riu entre els dos estanys de Bachimaña fins trobar el refugi en un tossal estratègicament situat (2.200 m.)
Altimetria: 2.202>2.782>2.200 +600 -600
Distància: 10,7 km.
Temps: unes sis hores
Aigua: n´hi ha arreu excepte en el tram de les collades
Àpats: es pot esmorzar a l´estany de Llena Cantal, i dinar a l´estany Azul Superior.

Dissabte, 10 d’agost, REFUGI BACHIMAÑA-ALBERG BUJARUELO
Sinopsi: llarga etapa, tot i que bàsicament de baixada, que ens durà al punt de partida coneixent l´alta vall del riu Ara.
Sortirem del refugi de Bachimaña (2.200 m.) pel camí que voreja l´estany pel seu costat oriental, que és el GR-11 que va cap a Bujaruelo i que seguirem durant tota la jornada. A l´entrada d´aigües, girarem cap a l´est, a la dreta, per començar a pujar per la vall que s´obre en aquesta direcció. Trobarem aviat l´estany de Bramatuero bajo (2.293 m.), allargassat, que depassarem per la seua riba sud. Després tindrem una pujada marcada que ens durà fins l´estany de Bramatuero Alto (2.512 m.), més gran que l´anterior. Una nova pujada, ens oferirà la visió de l´estany de Letrero, amagat en una raconada. Poc després arribarem a la collada de Letrero (2.692 m.), que ens farà deixar enrere la vall de Tena i entrar a l´alta conca de l´Ara.
Baixarem amb rapidesa cap als estanys de los Batanes (2.373 m i 2.276 m.), per després fer un segon tram de baixada fins el fons de la vall (2.023 m.), cruïlla de camins cap al Balneari de Panticosa, el refugi de les Oulettes de Gaube i Bujaruelo. Seguirem aquest darrer camí que circula sempre proper a la riba del riu Ara, en un paisatge que alterna prats i boscos, fins arribar a l´ermita de Bujaruelo.
Altimetria: 2.200>2.692>1.338 +500 -1.700
Dificultat: **** per la llargada.
Distància: 22 km.
Temps: entre vuit i nou hores
Aigua: se´n troba en gairebé tot el recorregut
Àpats: esmorzar o a l´estany de Bramatuero Alto o al coll de Letrero i dinar en algun prat amb ombra vora el riu Ara.

Dissabte, 11 d’agost, TORNADA
Viatge de tornada amb dinar de comiat en un restaurant de la zona. El matí s´aprofitarà per fer alguna visita cultural o caminada curta. Ordesa?

ALLOTJAMENT
Dormirem en refugis a mitja pensió excepte el primer i darrer dia en el que dormirem en un alberg situat dins d´un càmping. A l´Alberg també hi serem a mitja pensió.
Càmping Bujaruelo. Dintre del càmping hi ha un alberg fet per als senderistes.
Réfuge de Bayssellance. El més alt del Pirineu.
Réfuge des Oulettes de Gaube
Réfuge Wallon-Marcadau, dues nits consecutives
Refugio de Respomuso.
Refugio de Bachimaña. Molt modern.

QUE CAL PORTAR
Botes de muntanya, bastons, gorra, crema solar, capelina, necesser, tovallola, sac prim, queviures (si no voleu pícnic), cantimplora i el que cadascú consideri, es tracta de fer una travessa de muntanya portant tot en una motxilla

OBSERVACIONS:
A) L´excursió d´Arestui és fàcil, i serem a dinar al càmping per evitar la calor del migdia, perquè el recorregut es fa per cotes relativament baixes. La travessa de la Bonaigua a Isil és de dificultat mitjana.
B) Les condicions del càmping ens obliguen a pernoctar almenys tres nits. Per això pugem el divendres 21. La trobada serà al dinar del dissabte. Si per per feina no es pot pujar el divendres, pagant el mateix es podrà pujar el matí de dissabte.
C) Caldrà dur una motxilla petita per fer les sortides i evitar arrossegar pes excessiu perquè sempre dormirem al mateix lloc.

DESPLAÇAMENT EN COTXES PARTICULARS (despeses de transport a repartir)

PREU
Aprox. 350€ la mitja pensió + despeses benzina + dinar últim dia
Bestreta de 90€ per reservar plaça

INSCRIPCIONS
Envieu un e-mail (muntanya@lambdaweb.org) per reservar plaça i feu l’ingrés de 90 € a BBVA ES72 0182 4609 9802 0116 3862, indicant el vostre nom i VIGNEMALE. També us podeu apuntar directament al Casal Lambda.