Carregant Esdeveniments

VOLTA AL PEDRAFORCA

(Gósol – Refugi del Gresolet – Gósol)

2 i 3 de novembre de 2024

Excursió panoràmica circular per la nostra muntanya més mítica, màgica i emblemàtica, tot seguint els senders de gran i petit recorregut del Parc Natural del Cadí-Moixeró, que permet contemplar espectaculars vistes de tots els seus vessants.

Es discorre entre frondosos boscos per antics camins històrics com el Camí dels Bons Homes, el dels Minaires o la ruta dels Segadors, tot gaudint de singulars paisatges molt ben conservats com la magnífica vall del torrent de les Mulleres i la baga de Gresolet. Les restes d’antigues mines de lignit a cel obert a prop de coll de Jou i la presència del castell medieval d’origen càtar de Gósol parlen del passat més recent i llunyà d’aquestes terres d’alta muntanya.

DADES TÈCNIQUES:

Distància:                              30km
Durada caminada (2 dies):  8h
Desnivell acumulat:              1330m
Dificultat:       Fàcil-Mitjana.  No presenta passos aeris i és apta per gent amb vertigen.

DIA 2 de Novembre

Lloc de sortida des de Barcelona: 8:00 h. de PALAU REIAL, (Metro L3)
(Residents de fora de Barcelona, si disposen de vehicle propi, poden anar directament al lloc de trobada de la sortida.)

Itinerari des de Barcelona: sortim per la A2 fins Abrera, on agafem la C55 fins a Manresa (sortida Manresa Nord/Santpedor). Aquí enllacem amb la C25 uns 5 quilòmetres sentit Girona, i sortim cap a Berga per la C-16 (Eix del Llobregat) en direcció nord cap al túnel del Cadí i, just després del túnel del Castell de Guardiola, trencar a l’esquerra per la carretera B-400 fins a Gósol.

Lloc de trobada: Gósol (Plaça Major): 10:15 h.
Aparcament  Hi ha diferents aparcaments gratuïts al petit nucli urbà => enllaç Google https://maps.app.goo.gl/SfKwZb3Vbh9n7h9cA

Recorregut
El recorregut d’aquesta jornada seguirà majorment el GR 150 i GR 107 o Camí dels Bons Homes.

Es parteix de la plaça Major de Gósol (1428m), i sortim en sentit nord pel carrer Picasso, i més tard de la població en direcció a Bagà. Es continua per una pista de terra i, de seguida, es trenca a la dreta per un sender que s’endinsa pel serrat de la Muga en paral·lel a la carretera C-563 que duu a Josa de Cadí. El recorregut fins al Collell sempre anirà seguint les marques blanques i grogues del PR C-127.

Anem pujant per trams de pista, i més tard després de l’àrea de lleure de Font Terrers, passant una tanca i una Font, ens endinsem en el bosc per un sender.

Més endavant, sortint-ne, es creua el torrent de la Coma dels Caners deixant a mà dreta el PR C-123, que es dirigeix al coll del Verdet, i es remunta amb força per un frondós bosc de pi roig cap al Collell (pal indicador).

Després del Cap de la Portella es continua pel vessant septentrional de la Roca Roja amb bones vistes, a ponent, de la vall de Cerneres, amb el Cadinell en primer terme, la serra del Cadí, el Vulturó o puig de la Canal Baridana, el seu sostre, i el pic de la Costa Cabirolera.

Es passa la font de la Roca, deutora del torrent de Cerneres, i se segueix en direcció nord-est pel PR C-127 que, fins al Collell, ressegueix l’antiga ruta dels Segadors cap a Bellver de Cerdanya pel pas dels Gosolans.

El Collell (km 4,5; 1843m) és el punt divisori, per una banda, del Cadí i el Pedraforca i, per una altra, de les conques dels rius Segre i Llobregat. Aquí podem fer una parada per descansar.

Continuem pel GR107 per un tram llarg de pista, sempre en direcció al Coll de la Bauma, que travessa extensos Prats i zones de pastura, on podrem contemplar diferents vistes del vessant nord del Pedraforca.

Un cop arribem al Coll de la Bauma (km 11,1) deixem el Camí dels Bons Homes (GR107) i agafem el del Coll de la Bena cap a Gresolet. Pocs metres després, deixem la pista per agafar a la dreta el corriol que baixa pel torrent i s’endinsa en el bosc de la baga de Gresolet, la qual posseeix un microclima propi de caire atlàntic que possibilita que als seus boscos hi hagi una gran presència de roures, moixeres, avets i faigs (com l’arbre monumental del Faig Setrill).

Arribada a Refugi de Gresolet.  Dinarem al Santuari de Gresolet i tarda lliure per voltar o descansar.

Recorregut jornada:
Distància: 13,2 km
Desnivell Acumulat: Asc: 500m; Desc: 660m
Durada caminada efectiva: 3,5h

DIA 3 de Novembre

Sortim del refugi per la vall del torrent de les Mulleres, un entorn molt ben conservat amb exemplars de faig i avet que es poden visitar. El recorregut, sempre en direcció oest, s’inicia per una pista amb poca inclinació que gradualment va agafant pendent, fins esdevenir un corriol amb força pendent al final de la vall.

Posteriorment arribem al Collell (km 4,8) on agafem la pista que ressegueix el PR C-127 en direcció al Refugi Lluís Estasen (ja no abandonarem la ruta senyalitzada amb el PR C-127 fins a l’arribada a Gósol).  A mesura que s’avança (SE), s’albiren, al nord, la serra Pedregosa, les Costes del Roset i els cingles de la Bola, i cap a llevant la frondosa vall del torrent de les Mulleres que, com la baga de Gresolet, situada més cap a migdia.

Es deixa la pista (km 7,5) per un senderó esglaonat a dreta que puja en 200 m al refugi Lluís Estasen, seguint els senyals taronges de la ruta dels Cavalls del Vent.

Arribem al refugi Lluís Estasen (1673m), molt concorregut per ésser el punt de partida tradicional d’ascensió al Pedraforca. Aquí podrem fer un descans.

Es prossegueix cap a la tartera (SE; pal indicador) seguint ara també les marques del PR C-123. Més endavant, s’agafa un trencall (km 8) de l’esquerra (SE) (deixant el PR C-123) que baixa en direcció a Gósol (pal indicador) per l’interior del bosc amb aèries vistes de la vall de Saldes, a llevant, i el Pedraforca, a ponent.   Una mica més enllà es creua el Tarter, i després la tartera de Saldes i es continua davallant amb força.

Més endavant es surt a un camí de desemboscar que mena més tard a una pista (km 10; 1.521 m). Es continua (SO) al peu del Roget i els Rocs de la Quera. A l’alçada del torrent de Cal Ninot  es gaudeix d’una dilatada panoràmica de la Tosa, el Puigllançada, les valls de Saldes, Gósol, el coll de la Trapa i la serra d’Ensija.

Es desemboca a una nova pista (km 10,6), provinent de Saldes, que s’agafa per la dreta (SO) en direcció a l’Espà i Gósol (pal indicador). A la dreta (N) s’observen les terrasses de l’antiga extracció minera (lignit) a cel obert que s’hi dugué a terme fins a l’any 1982, quan es va declarar el Pedraforca Paratge Natural d’Interès Nacional. Més al nord es té una imponent panoràmica del Roget i la cara sud del Pedraforca (Pollegó Inferior).

Poc abans del coll de Jou (km 11) es deixa la pista i es pren un sender que davalla cap a una bassa (SO), que es deixa a l’esquerra (S): s’és al que queda de l’antic camí ral de Saldes a Gósol, també conegut com el camí dels Minaires. Es puja per un pedregar que entra al bosc i es continua en direcció a Gósol (pal indicador) cap a ponent.

Es descendeix suaument (SO) per la solana de Capdevila (km 11,85). Al sud es distingeix, entre l’arbreda, el petit nucli de l’Espà i l’església de Sant Andreu. Més endavant, també a migdia, es veu el llogarret de Sorribes.

Bifurcació (km 13,25): es gira a la dreta cap al SE per, de seguida, continuar cap a Gósol (NO). Excel·lents vistes, també cap al sud, de la Gallina Pelada, sostre de la serra d’Ensija. Uns minuts després es surt a una pista de grava que es pren de baixada per l’esquerra (NO). Bones vistes al nord de la Roca Roja, ambdós pollegons del Pedraforca, el prat de Reu i la tartera de Gósol.

S’accedeix a la B-400 (14,75 km), es continua a mà dreta (NO) per l’asfaltat 60 m i es trenca a l’esquerra (SO) per un senderó que duu al coll del Cap de la Creu, des d’on s’albira i es pren una pista cap a Gósol (pal indicador). Es té una bona panoràmica del poble de Gósol, l’antic castell medieval i les serres del Verd i el Cadí (O/NO).

Arribada a Gósol.

Dinar i/o visita Castell (opcional)
Tornada a Barcelona 15h

Recorregut jornada:
Distància: 16,6 km
Desnivell Acumulat: Asc: 830m; Desc: 670m
Durada caminada efectiva: 4,5h

PLACES:  LIMITADES (15)

QUÈ CAL PORTAR: Botes de muntanya, mitjons gruixuts, bastons, gorra, crema solar, pantalons llargs, roba d’abric, capelina, impermeable, queviures per dinar i per picar pel camí, cantimplora, carnet d’identitat i de federat si escau, i diners en efectiu (portant canvi monedes) sinó es disposa de bizum. Recomanable roba de recanvi per deixar al cotxe.

PREU:
54 euros allotjament a mitja pensió.
Potser hi hauran descomptes per federats o per grup nombrós si omplim totes les places.
El cost del desplaçament en cotxes es calcularà un cop allà i es distribuirà entre tots
els participants que vinguin des de Barcelona.
Els no socis abonaran 5 euros en concepte de col·laboració amb el Casal.

INFORMACIÓ I INSCRIPCIONS PER INTERNET I COMPTE
CORRENT enviar un correu ( muntanya@lambdaweb.org ) indicant el vostre nom,
telèfon de contacte, disponibilitat de vehicle (i lloc de trobada si és fora de Barcelona), i un cop reservada la plaça, fer un ingrés de 30€ amb el vostre nom i PEDRAFORCA a BBVA ES72-0182-4609-9802-0116-3862

Data límit per apuntar-se 21 d’octubre. Les places es confirmaran en ordre d’ingrés de la bestreta.

Vocal: Edu

AQUESTA ACTIVITAT NO INCLOU ASSEGURANÇA EN CAS
D’ACCIDENT. L’assegurança corre a càrrec de cadascú. L’organització no assumeix cap responsabilitat pels danys o perjudicis que la pràctica de l’activitat puguin ocasionar a un mateix i/o a tercers, si bé vetllarà per tal d’evitar-los