Carregant Esdeveniments

Lloc de sortida: Diagonal Pedralbes, a les vuit del matí.

Lloc de trobada: Pàrquing de l’estació de Baqueira-Beret, a Baqueira urbanització.

Residents de fora de Barcelona, si disposen de vehicle propi, poden anar directament al punt de trobada.

Itinerari cotxes: Barcelona-Cervera-Agramunt-Artesa de Segre-Isona-Tremp-Sort-Esterri d’Àneu-Port de la Bonaigua- Baqueira.

PREFACI

El Mont Valier, amb 2.838 m. d´alçada, és una muntanya senyera del departament de l’Ariège, tot i ser superada per la Pica d’Estats i el Montcalm. La seva cara nord, visible des de molts indrets d’Occitània, és esvelta i plena de parets i cingles, i conté la glacera més oriental dels Pirineus.

Força visitada pels francesos, s’hi pot accedir des del vessant sud superant la serralada fronterera, que té com a inconvenient haver de pujar força metres, però com a contrapartida disposa avui de camins senyalitzats que comuniquen els dos vessants pirinencs.

OBJECTIU

L´objectiu principal consisteix en conèixer una zona del Pirineu poc visitada, i per tant lluny de les multituds previsibles en el pont més concorregut de l´estiu. Veurem el curs superior de la Noguera Pallaresa, de gran bellesa, entre prats i boscos d’avets, pins i bedolls; els vessants costeruts però no abruptes de la serralada que uneix el pic de Mauberme amb el Mont-roig de Pallars; dos bonics estanys del Pirineu occità; l’altiplà que gaudeix de vistes meravelloses on hi ha el refugi d’Estagnous; les vistes dilatades del Mont Valier i una travessa alpina mig carenejant per retornar a Catalunya.

DIFICULTAT

Més enllà del desnivell, la dificultat és com a molt moderada. Anirem gairebé sempre per camins marcats i fresats.

DESCRIPCIÓ GENERAL:

DIJOUS, 15 D’AGOST

Amb els cotxes anirem pel pla de Beret fins al refugi de Montgarri (1.645 m.).

Sortirem pel camí que va paral·lel al riu i abans d’arribar al pont de Cabau, girarem a mà dreta pel trencall que puja al port d’Òrla. Entrarem en una bonica i solitària vall, ocupada per pins en la seva part baixa. A l’indret del Forcall /Horcalh (1.748 m.) -confluència de dues valls- on hi ha la cabana anònima, buscarem l’indret adequat per dinar còmodament.

La tornada es pot fer pel mateix camí o bé pel camí dels Escalèrs que mena a la cabana de Parros, des d’on s’agafa el camí principal que va a Montgarri, fent així una excursió circular.

Temps: entre dues i tres hores.

Distància: uns vuit km.

Desnivell: +200/-200

DIVENDRES, 16 D’AGOST

Sortirem del refugi de Montgarri (1.645 m.) pel camí transfronterer que puja suaument pels vessants del tuc de Bandolers i entra planejant a la petita coma travessada pel riu Porquèr (1.736 m.). Continuarem ascendint per la solana de la Gireta, amb bones vistes del massís de Marimanya, per un terreny cada cop més boscat.

Arribats al serrat de la Gireta (1.946 m.), girarem cap al nord i començarem a ascendir de valent seguint l’eix del torrent, alternant les dues ribes. Després d’arribar a un petita conca anomenada Coma Estreta (2.092 m.), vindrà el tram més costerut que mena a un fals coll (2.443 m.). Des del fals coll, deixant a mà esquerra la desolada depressió anomenada Clòt de Renhatja, arribarem al fronterer coll de la Gireta (2.506 m.) sense haver de fer gaire esforç.

Ja per terreny francès, baixarem cap al proper port de Barlonguèra (2.401 m.), on girarem cap a l’est per una petita vall força encaixonada que ens durà a l’estanh Lòng (2.125 m.), que superarem per la seva riba septentrional. Després girant un altre cop cap al nord baixarem a l’estanh Redon (1.929 m.), des de la riba del qual iniciarem la pujada final al refugi dels Estagnous (2.245 m.).

Temps: deu hores

Distància: dotze km.

Desnivell: +1.300/ -700

DISSABTE, 17 D´AGOST

Sortirem del refugi d’Estagnous (2.245 m.) cap al coll Faustin (2.651 m.), i d’allà per una còmoda pala arribarem al cim de Mont Valier (2.838 m.).

Retornats al coll Faustin, avançarem cap al sud per un corriol superant el Petit Mont Valier pel seu vessant occidental i fent cap al Coret de Pèira Blanca (2.577 m.). Continuant cap al sud oest arribarem al proper Coll Superior de Clavera (2.655 m.), porta de Catalunya.

Començarà després la llarga baixada per atènyer la llera de la Noguera Pallaresa. Primer seguint l’eix del torrent, fins a trobar el camí marcat que baixa del port de Clavera. Ja per bon camí, arribarem a l’estany de Clavera (2.259 m.), a la vora del qual hi ha una cabana. Després vindrà una forta baixada, arribant al paratge de Taüllerí. Seguidament entrarem al bosc i la baixada es farà més suau. Vora el pi roig de Clavera, arbre catalogat, farem cap al camí que puja per la vall. El prendrem a mà esquerra. Trobarem de seguida la font de Mogat, i poc després arribarem a la pista vora el pàrquing de la Perosa (1.462 m.).

El darrer tram segueix avall per la pista, tot passant entre prats i zones més emboscades, i deixant també enrere algunes bordes, com la de Tadeu, fins arribar al refugi del Fornet (1.375 m.).

Temps: entre nou i deu hores

Distancia: 12 km.

Desnivell: +700/ -1.500

DIUMENGE, 18 D’AGOST

Haurem de fer una etapa matinal de tràmit per arribar als vehicles.

Del refugi del Fornet (1.375 m.), desfarem el camí recorregut la tarda anterior fins a la cruïlla de Clavera. Allà prendrem el camí que puja suaument per la riba esquerra. Després de creuar el riu (1.494 m.), tornarem a la pista. Passat el planell de Gensanes, travessarem el riu Marimanya (1.585 m.), i entrarem a l’Aran. Finalment, sempre amb el riu com a company, arribarem fins al refugi de Montgarri (1.645 m.).

Viatge de tornada amb dinar de comiat al refugi del Gerdar.

Temps: unes deu hores

Distància: dotze km.

Desnivell: +1.300 / -700

EXTENSIONS

De manera optativa, el divendres es pot fer el cim del Tuc Blanc (2.691 m.), des del coll de la Gireta (2.506 m.), amb 200 metres de més de desnivell afegit de pujada i baixada. El dissabte des del coll superior de Clavera (2.655 m.) es pot atènyer el pic de Clavera (2.721 m.) amb només 200 metres de desnivell afegit de pujada i baixada.

VARIANTS

El tercer dia, es pot passar cap a Catalunya pel port de Clavera (2.624 m.) en lloc de fer-ho pel coll superior de Clavera (2.655 m.). Aquesta opció implica haver de baixar cap als estanys Redon i Lòng per després ascendir el coll. Necessària en cas de mal temps per evitar el tram del petit Mont Valier i factible encara que al matí s’hagués ascendit al Mont Valier en cas d’empitjorament manifest de la meteorologia.

QUÈ CAL PORTAR: Botes de muntanya, mitjons gruixuts, bastons, gorra, crema solar, frontal, capelina, queviures per dinar, cantimplora, pantalons llargs, una peça de roba d’abric per si de cas, motxilla petita per a ús diari, carnet d’identitat i de federat i diners en efectiu (portant bitllets variats).

PREU: Uns 150 euros més benzina i dinar del darrer dia.

INSCRIPCIONS:  Envieu un e-mail (muntanya@lambdaweb.org) per reservar plaça indicant si podeu portar cotxe i feu l’ingrés de 50€ a BBVA ES72 0182 4609 9802 0116 3862, indicant el vostre nom i MONT VALIER.

També us podeu apuntar directament al Casal Lambda.

En cas de més demanda, llista d’espera. Un cop pagada la reserva, es pot renunciar per causa major, retornant part de la bestreta si l’allotjament accedeix a no cobrar.

PLACES LIMITADES

VOCAL:  Francesc

AQUESTA EXCURSIÓ NO INCLOU ASSEGURANÇA EN CAS D’ACCIDENT.L’assegurança corre a càrrec de cadascú. L’organització no assumeix cap responsabilitat pels danys o perjudicis que la pràctica de l’activitat pugui ocasionar a un mateix i/o a tercers.