Carregant Esdeveniments

LLOC DE SORTIDA: Barcelona Palau Reial a la tarda

DESCRIPCIÓ GENERAL:

Entre les altes valls pallareses d´Àneu i Cardós, i limitant amb França pel nord, se situa el relativament desconegut massís del Mont-roig. Sense cap refugi guardat al seu interior, ja que el refugi de la Pleta del Prat se situa marginalment al sud del massís i no serveix per assolir els cims, sense cap GR important que el travessi i sense cap 3.000 que reclami ser coronat, queda sovint arraconat pels excursionistes fent que sigui un paratge relativament poc trepitjat, però que té al seu interiors raconades de gran bellesa. El seu cim culminant, el Mont-roig (2.864 m.), és la muntanya més alta entre el massís de la Pica d´Estats a l´est, i el Montvalier a l´oest, tot i que cap a l´est, el Pic de Certascan gairebé l´iguala.

A banda del Mont-roig, altres cims són importants i coneguts, com el Ventolau (2.853 m.), el pic de la Gallina (2.723 m.), el Montforcado (2.634 m.) o el Campirme (2.631 m.). Una munió d´estanys d´origen glacials, alguns de molt bonics, esquitxen el paisatge, com els de Soliguera, la Gallina, la Gola, els de Ventolau, de Buixasse o Calverante. Cap al nord, el massís cau ràpidament cap a la vall occitana de Salau. També ho fa cap a l´est cap a la vall d´Isil. En canvi, cap al sud, envers Unarre i cap a l´est, cap a Tavascan, el relleu és més esglaonat.

El Ventolau és una peça més de la llarga serralada orientada si fa no fa de sud a nord que separa la vall d´Àneu, a l´oest, i més concretament la vall d’Unarre, de la vall de Cardós a l´est. Aquesta serralada, s’inicia just al nord de Llavorsí, amb altituds modestes primer fins superar els 2.000 metres al Cuco. Més al nord, el Caubo ateny els 2.281 m. Per la serra de Gotes Negres s´eleva el terreny fins culminar al Campirme (2.631 m.). Abans d´arribar al Ventolau, altres tres cims superen els 2.600 metres, el Montforcado, el Pic de la Coma del Forn i el Pic dels Tres Estanys.

OBJECTIU

Aquesta sortida té com a objectiu assolir el cim del Ventolau, passant primer pels estanys de Mascarida i fent una ruta circular. Un cim relativament fàcil i assequible, força apte per trencar l´ensopiment del confinament i engegar ossos i músculs sense castigar excessivament el cos.

Aprofitarem l´estada al refugi per visitar una altra zona de la vall, situada a tocar de França. Es tracta dels estanys del port de Marterat, el mateix port i l´estany de Mariola. I el darrer dia ens atansarem fins al bonic pla de Boavi, un dels llocs icònics del Pallars, fent una agradable passejada.

Tampoc podem oblidar el vessant social de la sortida, un retrobament després de molts mesos de confinament i de sequera de sortides.

PROGRAMACIÓ

Dijous, 10 de setembre

Amb cotxes particulars, ens traslladarem fins el Pallars. Seguirem la C13 deixant enrere Tremp, la Pobla de Segur, Sort i Llavorsí. A Llavorsí agafarem la L-504 que pels pobles de Ribera de Cardós, Lladrós i Lladorre ens durà fins al final de la vall, on hi ha el petit poble de Tavascan.

A Tavascan, agafarem la pista asfaltada que per les bordes de Graus ens durà fins el refugi, on acaba.

No hi ha cap activitat prevista pel dijous, llevat del sopar al refugi.

Essent el dijous dia laborable, la sortida es farà a la tarda, organitzant els vehicles segons la disponibilitat horària dels assistents.

Divendres, 11 de setembre

Excursió curta

Marxarem del refugi amb els cotxes particulars fins les bordes de Quanca. Allà arrenca una pista que puja fent nombroses giragonses que seguirem fins on podrem. Es una pista dolenta de cinc quilòmetres amb nombrosos rocs i clots. La pista acaba a la Pleta Palomera.

Començarem a caminar a Quanca (1.383 m.). El primer tram és el de la pista, que puja pel bosc, deixant enrere alguna clariana, fent marrades al voltant d´un torrent, fins arribar al Pla del Faio (1.688 m.). Avançarem a ple nord arribant a la pleta Palomera i el seu pàrquing (1.693 m.). La cabana de Pleta Palomera, útil si fes mal temps, queda vora el riu, a l´esquerra. Ja per camí, continuem cap al nord passant per la font de la Costa (1.879 m.) abans d´iniciar una pujada que ens durà fins els dos estanys del Port (2.040 m. i 2.052 m.). La tornada es farà pel mateix lloc

Excursió llarga

De Quanca (1.383 m.), i seguint el mateix itinerari que a l´excursió curta, arribarem  l´estany del Port (2.052 m.). Un cop a l´estany, continuarem cap al nord pel camí que mena al port fronterer de Marterat (2.215 m.). Intuïtivament, seguint el camí més lògic i algunes fites, anirem seguint pel vessant occidental del port, intentant no perdre alçada, fins arribar a l’estany de Montarenyo (2.298 m.). De l´estany pujarem a un collet fàcil (2.351 m.) situat al sudest que ens obrirà el pas de la conca on hi ha l’estany de Mariola (2.272 m.), de dimensions considerables. D´aquest estany, i seguint el camí que baixa per la vora del torrent que se´n deriva, tornarem a l´estany del Port (2.052 m.), i d´allà, fent el mateix itinerari que de pujada, als vehicles.

Dissabte, 12 de setembre

Excursió curta

Sortirem del refugi (1.720 m.) pel camí que seguint un telecadira s´eleva cap al sudest fins el pla del Melí (2.002 m.) on canviarem de direcció deixant el telecadira però continuant vora el torrent. Després d´una nova pujada, i per un terreny més clar, arribarem a la pleta de Gavàs (2.156 m.), on podrem reposar. Seguint el torrent i per cami evident una nova pujada més llarga però menys dura ens durà fins l´estany de Mascarida (2.312 m.). A la riba oposada de l´estany, vora el vessant oriental del Montforcado, hi jeu el petit estanyol del Diable, fàcilment visitable. La tornada al refugi es farà pel mateix camí.

Excursió llarga

Sortirem del refugi (1.720 m.) pel camí que puja fins l´estany de Mascarida (2.312 m.). Des de l´estany anirem cap al nordoest arribant a l´estany de Mascarida de dalt (2.448 m.), més petit que l´anterior. En aquest punt comença el tram més dur de la jornada. Pujarem cap al nord buscant el millor pas i decantant-nos lleugerament cap a l´est atenyerem el serrat que baixa del pic de la coma del Forn, per ascendir després pel mateix serrat fins al cim (2.685 m.). El cim, és evitable, podent passar pel vessant est del mateix sobre la cota 2.580. Si fem el cim, seguirem la carena cap al nord, i si l´hem evitat, sortirem a la mateixa carena anant també cap al nord. Després de baixar a la collada dels tres estanys (2.519 m.), iniciarem la pujada obligatòria al pic dels Tres estanys (2.756 m.), ascensió que farem lleugerament desviats pel vessant oest. Del nou pic, baixarem al coll de Ventolau (2.676 m.), per finalment ascendir al Ventolau (2.853 m.). Durant el pas per la carena, gaudirem de bones vistes dels estanys de Ventolau, situats a la capçalera de la vall d´Unarre. Del cim de Ventolau, a més, veurem al nord els estanys de la Gallina i el cim del Mont-roig.

Per tornar al refugi, baixarem primer al coll de Ventolau (2.676 m.), i d´allà cap a l´esquerra baixarem a un planell on hi ha unes llagunes. Un cop allà, baixada continuada per la coma Videllera, seguint el camí que no s´allunya mai del torrent, fins arribar al refugi de la Pleta del Prat (1.720 m.)

Diumenge, 13 de setembre

Anirem amb cotxes per la pista que duu a la presa de Montalto i d´allà visitarem caminant el Pla de Boaví, un planell situat al fons de la vall formada per la Noguera de Lladorre, envoltat de prats i boscos d´avets, bedolls i pins, amb alguna cascada propera.  Són cinc km. escassos entre anar i tornar i només hi ha 72 m. de desnivell. És a dir, una caminada molt tranquil·la.

Tornarem al refugi on farem el dinar de comiat i viatge de tornada.

ORGANITZACIÓ

Cada excursió té dues versions, la llarga i la curta. Cada participant triarà la modalitat desitjada, sense cap compromís.

És possible de fer només dues nits al refugi, si el dijous es treballa i es impossible d´arribar a l´hora de sopar al refugi, o si el divendres es vol anar als actes de la Diada. Això s´haurà de comunicar el més aviat possible perquè cal fer-ho saber al refugi.

ALLOTJAMENT

A mitja pensió al refugi de la Pleta del Prat, al peu de l´estació d´esquí homònima.

ÀPATS

Dinarem de picnic el divendres i el dissabte. Esmorzarem també, a mig camí, a les dues excursions.

QUÈ CAL PORTAR:

Botes de muntanya, bastons, gorra, crema solar, capelina, llençols,

tovallola, estris d´higiene personal, esclops de descans, cantimplora,

roba d´abric i menjar .

COVID-19

A causa del Covid, el refugi només disposarà de la meitat de les places, que són 25 sobre 50. Caldrà dur mascareta i gel, així com sabates per

caminar per l´interior del refugi, i seguir totes les indicacions que ens

diguin els guardes respecte a les distàncies a guardar, higiene, etc..

OBSERVACIONS:

Com que dormirem sempre al mateix lloc, és preferible de dur una motxilla petita per a fer les excursions.

PREU: Uns 125 €  despeses de benzina a part.

Bestreta de 50€ per reservar plaça.

INSCRIPCIONS:  Envieu un e-mail (muntanya@lambdaweb.org) per

reservar plaça i feu l’ingrés de 50 € a BBVA ES72 0182 4609 9802 0116 3862, indicant el vostre nom, Ventolau, si disposeu de vehicle i si podreu pujar el dijous o si preferiríeu de fer-ho el divendres. També us podeu apuntar directament al Casal Lambda.

VOCALS:  Francesc

AQUESTA EXCURSIÓ NO INCLOU ASSEGURANÇA EN CAS D’ACCIDENT.L’assegurança corre a càrrec de cadascú. L’organització no assumeix cap responsabilitat pels danys o

perjudicis que la pràctica de l’activitat pugui ocasionar a un mateix i/o a tercers.